Mora v.s Sthlm.


Nånting jag satt och tänkte på igår natt var hur fan mitt liv skulle ha sett ut om vi aldrig hade lämnat Stockholm när jag var nio år, om jag bott kvar där och fortsatt gå i skolan istället för att flytta runt och sen hamna i dalarna. Jag kanske inte alls hade sett ut som jag gör idag om vi fortfarande hade bott i förorten Norsborg/Hallunda. Jag kanske hade varit en typisk blatte brud med bling och modekläder som de allra flesta ser ut där och aldrig färgat håret rött, skaffat septum och tatueringar. Jag kanske aldrig hade fått gå igenom en "alternativ" period. Man blir helt galen i huvudet om man tänker sånna här tankar, hur hade mitt liv sett ut, hur hade jag sett ut osv men det är kul att tänka så ibland. Antingen hade jag kanske sett likadan ut som jag gör nu eller helt motsatta. För man påverkas ju av vänner, miljö osv och Sthlm v.s Mora är en stor skillnad.

Men skit i utseendet. Det som irriterar mig mest är hur många fler möjligheter jag kunnat haft om jag skulle bott kvar eller om jag flyttat tillbaka. Tänk så mycket man kan göra i Sthlm som man inte alls kan göra här, socialt liv osv. Tex uteställen, vi har typ ett uteställe här och hur kul är det? I Sthlm hade jag kunnat dra på en ny krog varjedag. Tänk på utbudet av alla matställen jag som är mat galen, här har vi i princip bara pizza nästan och tänk vad många mysiga fik och olika resuranger man kunnat välja mellan där. Klädbutiker, oj oj oj, min garderob hade nog sett annorlunda ut. Här shoppas man i princip på cubus, h&m's kärring avdelning och typ jc, vill man ha lite variation åker man antingen till Borlänge eller Falun. Jag skulle kunna räkna upp en massa fördelar som gör det till en pina av bara tanken på att bo i lilla Mora. Tänk så många nya vänner och bekanta jag skulle skaffa mig, nu har jag en del i Sthlm ändå men ju fler desto roligare.

Såklart finns det positiva saker med Mora också, ibland är det litet och mysigt och man behöver inte oroa sig att man ska gå typ vilse (kan hända nångång), mindre risk för att nån skum äcklig människa ska hoppa på en påväg hem, alltså man är inte lika rädd att gå ute själv mitt i natten som man nog skulle känna i Sthlm. Inte lika mycket stressigt att dra ner på stan eller någon annanstans utan här är det lung och ro. Sen såå ööh så vare inte så mycket mer postivit. Något jag också saknar här är variationen av människor, stilar och etnicitet. Alla ser nästan likadana ut här och det är såå tråkigt. Jag behöver mer blanding. Sen det som är bra med Mora är att det är nära till Classic car week i Rättvik och Borlänge därav P&L.

Jag känner verkligen hur Sthlm ropar på att få tillbaka mig, jag är en tvättäkta stadstjej rakt in i hjärtat och Sthlm är  mitt hem. Men jag måste erkänna att jag skulle sakna Mora och dess lung och fina natur när jag väl flyttar men är man ung så ska man fan inte bo här, jag flyttar mer än gärna tillbaka när jag är pensionär.

Åh jag skulle verkligen behöva åka till Sthlm en helg och sen skulle jag behöva en solsemester eller en stadssemester så som NY. Yeye långt inlägg men behövde få gnälla lite.



Kommentarer
ninni säger:

Varför flyttar du inte tillbaka? Jag bor i Bredäng btw ^^ haha

2011-01-25 | 06:50:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback